Jawa 350 TS – motocykl szosowo-turystyczny produkowany przez firmę Jawa.

Model ten cechował się sportowym wyglądem, zmodernizowanym silnikiem, nową instalacją elektryczną. Silnik jest dalszym usprawnieniem silników z lat 50 XX w. Główną zmianą było wprowadzenie 4 łożysk na wale. Głowice i cylindry tym razem trzymały się na 4 szpilkach. Cylindry posiadały 4 kanały płuczące i jeden większy kanał wydechowy – w poprzednim modelu były 2 kanały płuczące i 2 kanały wydechowe. Cylindry poprzedniego modelu były w całości żeliwne, w Jawie TS zastosowano aluminiowe cylindry z żeliwną tuleją co znacznie poprawiło odprowadzenie ciepła. Obniżyło też masę silnika. Zmieniono kształt zewnętrzny silnika. Silnik zaopatrzono w nowy gaźnik (Jikov 2928 CE) o średnicy gardzieli 28 mm z komorą pływaka umieszczoną centralnie dzięki czemu nie występowało zalewanie silnika w czasie ostrych przechyłów. Instalacja elektryczna przeszła gruntowne zmiany. Prądnicę zastąpił alternator trójfazowy synchroniczny o mocy 210 W i napięciu znamionowym 12 V. Instalacja zapłonowa pozostała praktycznie bez zmian – zastosowano zapłon oparty na dwóch przerywaczach. Zmiana jedynie dotyczyła napięcia cewek zapłonowych (12 V).Pierwsza generacja 638.0 podczas eksploatacji pojazdu z powodu nieuwagi lub nieprawidłowo przeprowadzonego remontu silnika urywały się kosze sprzęgłowe ponieważ były wykonane ze stopu aluminium (poprzednie modele miały żeliwny, praktycznie niezniszczalny kosz, w modelach późniejszych wadę usunięto poprzez użycie innego stopu, modele późniejsze posiadały w całości sprzęgło żeliwne). Dodatkowo aluminiowe kosze TS posiadały gumowy oring, który po jakimś czasie zużywał się i powodował szarpanie sprzęgła podczas ruszania. Niektóre książki serwisowe dotyczące Jawy TS podają błędną kolejność zakładania tarcz sprzęgłowych, przez co oring ten zużywa się bardzo szybko.
Wiele osób narzekało na tylną konstrukcję ramy, która bardzo często potrafiła się zgiąć (przy obciążeniu drugą osobą oraz dużym bagażem). Wadę tę usunięto w kolejnych modelach Jawy. W modelach 638.0 występowały problemy z pękaniem mocowania przedniego silnika do ramy od strony cylindrów. Po przebiegu około 20-30 tysięcy kilometrów następowały pierwsze deformacje mocowania, które z czasem ulegały pękaniu. Poradzono sobie z tym wprowadzając krótką serię motocykli 638.5, które w całości posiadały dostosowaną ramę zapożyczoną od CZ350. W następnych modelach 638 najprawdopodobniej zastosowano inny materiał, bowiem deformacja oraz pękanie nie występowało pomimo montażu silnika przy pomocy tak samo wyglądającego elementu do ramy modelu 638.0

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

MZ ETZ 250 – motocykl produkowany w latach 1981 – 1989 w Zschopau.

Trabant – marka samochodów osobowych produkowanych w Niemieckiej Republice Demokratycznej w latach 1957–1991 w kombinacie VEB Sachsenring Automobilwerke w Zwickau, którego początki sięgają 1904 roku.

Ursus C-325 – lekki ciągnik rolniczy, produkowany w latach 1959–1963 przez Zakłady Mechaniczne Ursus.